You are using an outdated browser. For a faster, safer browsing experience, upgrade for free today.

Loading...


TVP 1
TVP 2
Polsat
TVN
TV 4
PULS
PULS 2
TVN 7
TV 6
Super Polsat
Stopklatka TV
Eska TV
TTV
Polo TV
ATM Rozrywka
TV Trwam
Fokus TV
TVP ABC
TVP Kultura
TVP Sport
TVP Info
TVP Historia
TVP Seriale
TVP HD
TVN Style
TVP Polonia
Tele 5
Ogród Barbarzyńcy - (3) IL Duomo

TVP Kultura - 2023-04-25 13:35

film dokumentalny

IL DUOMO - ZBIGNIEW HERBERT

Film dokumentalny, 24 min, Polska 2001 Scenariusz i reżyseria: Piotr Załuski Zdjęcia: Maciej Wielowieyski Muzyka: Marek Staśko Narracja: Marcin Idziński

Jedziesz do Włoch? Nie zapomnij wpaść do Orvieto! Sprawdzam w przewodniku - tylko dwie gwiazdki. Co tam jest? - pytam. Wielki plac. Na placu trawa i katedra. W katedrze Sąd Ostateczny. Niełatwo się dostać na szczyt skalistego wzgórza. Trzeba wjechać górską kolejką, podobną do tej kursującej na Gubałówkę. Kręte, wąskie uliczki miasteczka wiodą ku świątyni. Jej widok przyprawia o zawrót głowy. Poniżej okazałej rozety, w dolnej części fasady, znajdują się cztery wielkie panneau o łącznej powierzchni 112 metrów kwadratowych. Wspaniałe płaskorzeźby - wykuta w marmurze biblia pauperum - opowiadają wiernym o stworzeniu świata, dziejach proroków, żywocie Chrystusa i sądzie ostatecznym. Część reliefów stworzył w drugiej i trzeciej dekadzie czternastego wieku Lorenzo Maitani ze Sieny, współbudowniczy katedry. Sam gmach począł piąć się ku górze wcześniej, bo w 1290 roku, odkąd papież Mikołaj IV w asyście kardynałów położył pierwszy kamień fundamentów trzynawowej bazyliki z solidną absydą. Maitani udoskonalił projekt poprzedników, wzmocnił konstrukcję i wzbogacił dekorację fasady. Jego dzieło kontynuowali następni mistrzowie. Łącznie, w ciągu paru stuleci, katedrę w Orvieto współtworzyło trzydziestu paru architektów, stu pięćdziesięciu rzeźbiarzy, blisko stu rzemieślników biegłych w układaniu mozaik i siedemdziesięciu malarzy. W 1447 roku Fra Giovanni Angelica rozpoczął zdobienie freskami kaplicy San Brizio. Ale już po paru miesiącach został wezwany przez papieża i musiał porzucić prace. Miejscy rajcy starali się ściągnąć do niewielkiego miasteczka położonego między Rzymem i Florencją któregoś z uznanych artystów owej doby. Pertraktacje z Bernardinem di Betto, zwanym Pinturicchiem, oraz Pietro Vanuccim, lepiej znanym jako Perugino, nie przyniosły rezultatów. Dopiero pół wieku później, w roku 1499, kontrakt na dzieło życia podpisał sześćdziesięcioletni wówczas Luca Signorelli. Dopiero w Orvieto talent ucznia Antonia del Pollaiuolo i Piera della Francesca sięgnął wyżyn geniuszu. Artysta ukończył freski zdobiące sklepienie Capella Nuova, a następnie stworzył dwie przejmująco dramatyczne, wielofigurowe kompozycje ścienne przedstawiające Sąd Ostateczny. Na zew anielskich trąb, z jałowej, wypalonej słońcem pustynnej ziemi powstają umarli i czekają boskich wyroków. Sprawiedliwi i bogobojni zajmą miejsce w niebiosach, potępionych zawloką do piekieł muskularne demony. Zdaniem Zbigniewa Herberta, wstrząsająca wizja Signorellego przewyższa siłą wyrazu arcydzieło Michała Anioła z watykańskiej Kaplicy Sykstyńskiej. Film powstał na motywach eseju "Il Duomo" pióra znakomitego poety, autora głośnego cyklu "Barbarzyńca w ogrodzie". Nakreślony w tekście artysty i ukazany kamerą realizatorów wizerunek katedry w Orvieto, oraz zdobiących ją fresków zaciekawi nie tylko amatorów sztuki. Przybliży odbiorcom tajemnicę procesu twórczego i realia życia w odległej od naszych czasów epoce. Przekaz w niczym nie przypomina kostycznego tekstu naukowego, czy zdawkowego opisu z bedekera. O artystycznych działaniach opowiada przecież wielki mistrz słowa.

wstecz