You are using an outdated browser. For a faster, safer browsing experience, upgrade for free today.

Loading...


TVP 1
TVP 2
Polsat
TVN
TV 4
PULS
PULS 2
TVN 7
TV 6
Super Polsat
Stopklatka TV
Eska TV
TTV
Polo TV
ATM Rozrywka
TV Trwam
Fokus TV
TVP ABC
TVP Kultura
TVP Sport
TVP Info
TVP Historia
TVP Seriale
TVP HD
TVN Style
TVP Polonia
Tele 5
Niezłomny z Nazaretu

TVP Historia - 2023-04-07 20:15

spektakl teatralny

Spektakl, 119 min, TVP 1990 Autor: Ryszard Kurylczuk Reżyser: Stefan Szlachtycz Scenografia: Małgorzata Spychalska Występują: Henryk Talar (Piłat), Jerzy Kamas (Witeliusz), Roman Wilhelmi (Herod), Zofia Saretok (Klaudia Proklia), Janusz Michałowski (Kajfasz), Wojciech Siemion (Annasz), Aleksander Wysocki (Jan Chrzciciel), Janusz Nowicki (Judasz), Michał Pawlicki (Nahumo), Zdzisław Wardejn (Symeon), Andrzej Blumenfeld (Zadoka)

Spektakl będący próbą odtworzenia rozgrywki politycznej poprzedzającej mękę Chrystusa. Gra toczy się między głównymi aktorami ówczesnej sceny politycznej - Piłatem, Herodem i legatem syryjskim Witeliuszem z jednej strony, a przedstawicielami starszyzny żydowskiej, między innymi Annaszem i Kajfaszem, z drugiej strony. W 33 roku naszej ery cesarz Tyberiusz wciąż rządził imperium rzymskim za pośrednictwem faworyta Sejana. W swojej siedzibie na Capri pilnie studiował donosy, raporty szpiegów i oficjalne sprawozdania namiestników prowincji. Zarządzanie podbitą Syrią przysparzało zręcznemu graczowi politycznemu Witeliuszowi znacznie mniej trosk niż niż jego sąsiadowi z Judei - Poncjuszowi Piłatowi. Syryjczycy byli zdecydowanie bardziej skłonni do kompromisu niż Żydzi. Namiestnik rzymski nie był tam zresztą jedynym ośrodkiem władzy. Przychylna Rzymowi polityka Heroda Wielkiego zapewniła jego synowi sporą polityczną autonomię. Obaj musieli się jeszcze liczyć z Sanhedrynem stojącym na straży prawa boskiego, faktycznie sprawującym władzę sądowniczą i prawodawczą. Za murami pałacowych i świątynnych sal naród coraz wyraźniej domagał się otwartej rozgrywki z Rzymianami. Wtedy to na politycznej scenie pojawił się jeszcze ktoś - syn stolarza, cudotwórca i prorok mianujący się Synem Bożym, zagrażający zarówno interesom Rzymian, faryzeuszom, jak imarzącemu o władzy Herodowi. Mimo pewnej retoryczności tekstu i długości spektaklu, reżyserowi udało się zrealizować trzymające w napięciu, pełne znaczeń i odnośników do współczesności przedstawienie.

wstecz