Loading

TVP 1

TVP 2

Polsat

TVN

TV 4

PULS

PULS 2

TVN 7

TVN Style

TVP Polonia

TVP Kultura

TVP Sport

TVP Info

TVP HD

TVP Historia

TVP Seriale

Tele 5

ITV

Antyfonie - Małe Instrumenty

TVP Kultura - 2019-09-09 23:05

film dokumentalny

Zbiorowym obiektem zainteresowania w kolejnym odcinku serii stanie się środowisko wrocławskich muzyków z zespołu Małe Instrumenty, skupionych wokół lidera i założyciela (grupa funkcjonuje od 2006 roku) Pawła Romańczuka. Małe Instrumenty to grupa artystyczna koncentrująca się na poszukiwaniach dźwiękowych w sferze małych instrumentów. Instrumentarium określające zakres tych brzmieniowych eksperymentów to wciąż poszerzająca się grupa profesjonalnych instrumentów niewielkich rozmiarów, dźwiękowych zabawek, kuriozalnych wynalazków muzycznych i całej masy drobiazgowych przedmiotów wydających dźwięki. Jej członkowie (poza Romańczukiem to m.in. Iwona Sztucka, Magdalena Nekanda - Trepka, Jędrzej Kuziela i Tomasz Orszulak) są multiinstrumentalistami, dla których zabawy dźwiękami i strukturami są bardziej istotne od formalnej wirtuozerii czy kompozycyjnej powagi. Dlatego też element humoru i przekory, który odgrywa istotną rolę w działaniach grupy, doprowadził do wydania w 2009 roku pierwszej płyty, której materiał obejmuje reinterpretacje muzycznych tropów z filmów Juliana Józefa Antonisza, nowatorskiego reżysera, wynalazcy, konstruktora, plastyka i filozofa. Wraz z muzykami grupy, będziemy odwoływać się do najrozmaitszych źródeł ich inspiracji, zarówno czysto muzycznych - od kompozytorów kojarzonych z klasyczną kulturą wysoką (Małe Instrumenty wydały płytę z własnymi wariacjami na zabawkowe pianina na temat utworów Fryderyka Szopena) do twórców stricte eksperymentalnych, popu czy muzyki dla dzieci. Paweł Romańczuk zademonstruje nam szereg instrumentów, zarówno tych zbudowanych lub przysposobionych przez siebie, jak i zebranych w odmiennych kontekstach kulturowych (skalę jego zainteresowań obrazuje płyta "Katarynka", wieloczęściowy utwór skomponowany dla 63 katarynek zebranych przez autora w różnych regionach świata), opowie o specyfice pracy warsztatowej i o możliwości wyjaśniania laikom i początkującym trudnych i abstrakcyjnych konceptów związanych zarówno z fizycznością dźwięku, jak i z procesem kompozycyjnym.

wstecz